CICLE AA D'ACCIONS I INTERVENCIONS ARBAR

"Iteracions Relatòries - Ecoestètica Rural"

Roc Parés, Mar Serinyà i Noel Tatú

 

ARBAR Centre d'Art i Cultura

Carrer Palanc, 6, 17489, La Vall de Santa Creu (El Port de la Selva)

 

El proper dissabte 13 de juliol a les 19h al Centre ARBAR tindrà lloc la inauguració del cicle AA "Iteracions Relatòries - Ecoestètica Rural" amb els artistes Roc Parés, Mar Serinyà i Noel Tatú.

 

Els projectes que conformen el cicle -A redós de Roc Parés, Dins i fora de la línia per deixar-se ser de Mar Serinyà i Von Frisch de Noel Tatú- consten de tres fases: una primera fase s'ha desenvolupat durant un llarg període de temps (en alguns casos ha suposat mes de 10 mesos de treball i conceptualitzacio) i ha finalitzat el juny de 2019; la segona i tercera fases tindran lloc el 13 de juliol i el 24 d'agost, quan es realitzaran les accions al Centre ARBAR i a la Vinya del Clumet (que es troba molt a prop del Centre ARBAR) a partir de les 19h.

 

Així mateix, del 13 de juliol al 15 de setembre es podran visitar al Centre ARBAR l'exposició de les intervencions del cicle "Iteracions relatòries - Ecoestètica Rural": A Redós de Roc Pares (Sala del Vi); Dins i fora de la línia per deixar-se ser de Mar Serinya (Sala de l'Oli); i Von Frisch de Noel Tatu (Cuina).

 

El cicle "Iteracions Relatories - Ecoestetica Rural" es concep com un acte de resistència davant la pèrdua de connexió vital i estètica amb la realitat medioambiental. Amb la voluntat de rescatar, recrear i preservar valors fonamentals de la cultura arcaica-agraria, construeix un discurs on les múltiples lectures, materials, emplaçaments i/o procediments seran tan amplis com sigui possible. El cicle convida a llegir el paisatge com un text, on la iteració o repetició de les accions efímeres esdevindran la grafia d'un conjunt de gestos ecoestetics, que a poc a poc s'esborraran del paisatge rural, però que acumularan la seva energia en el temps.

 

Accions AA

A partir de les 19h

Dissabte 13 de juliol

Roc Pares · A redós d'un estel · 19 h ・ Vinya del Clumet

Mar Serinya · Cultivant llum · 19.30h ・ Vinya del Clumet

Noel Tatu · L'art és l'actitud i el seu camí · 20 h ・ Centre ARBAR

 

Dissabte 24 d'agost

Noel Tatu · Abellaire un art enigmàtic · 19 h ・ Centre ARBAR

Mar Serinya · Germans · 20 h ・ Vinya del Clumet

Roc Pares · A redós del meu foc · 20.30 h ・ Vinya del Clumet

 

Exposició de les intervencions AA

Del 13 de juliol al 15 de setembre

Roc Pares ・ A Redós ・ Sala del Vi

Mar Serinya ・ Dins i fora de la línia per deixar-se ser ・ Sala de l'Oli

Noel Tatu ・ Von Frisch ・ Cuina

 

Espai de documentació dels set anys d'activitats d'ARBAR

Del 13 de juliol al 15 de setembre al Centre ARBAR (Sala del Faluard)

 

Més informació

www.arbar.cat

 

Festival

 


Art & Gavarres

2n Festival Internacional de Land Art

 

Del 6 d'abril al 24 de juny de 2019

Girona, Quart, Llambilles, Cassà de la Selva, Llagostera i Romanyà de la Selva

Comissariat: Àngels Artigas, Denys Blacker i Oriol Granyer


Trobada d'artistes i presentació de projectes, 1 d'abril a les 19h al Bòlit_PouRodó

Inauguració, 6 d'abril  a les 10h al Bòlit_PouRodó: Punt de trobada  de la ruta guiada per totes les obres, als municipis de Girona, Quart, Llambilles, Cassà de la Selva, Llagostera i Romanyà de la Selva.


El Festival Art & Gavarres parteix de la idea que l'art pot ser una eina que ajudi a reflexionar i a canviar la nostra mirada sobre el paisatge, relacionant l'art i la natura per donar a conèixer el massís de les Gavarres i contribuir al desenvolupament local dels municipis que envolten aquest espai natural.  


En el Land Art, es treballa amb els materials del lloc o de proximitat fent intervencions que els processos naturals i el pas del temps acabaran esborrant i interpel·lant a l'espectador a reflexionar sobre la relació dels humans i la natura.


Durant la primera setmana d'abril, els artistes participants, han estat treballant les seves obres als llocs escollits repartits pels 6 municipis que enguany participen a la segona edició del Festival Art & Gavarres.  Aquestes creacions artístiques a l'aire lliure, seran visitables del 6 d'abril al 24 de juny i fins que el pas del temps, les esborri.


El programa d'enguany inclou un total de 10 activitats paral·leles entre presentacions, exposicions, performances i una taula rodona, prevista pel 29 de maig al Caixa Fòrum.


Podeu consultar la programació i la ubicació de les obres a visitar des del web www.artigavarres.cat


Coordina: Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona i Consorci de les Gavarres

Organitzen: Consorci de les Gavarres i Ajuntament de Girona

Col·laboren i participen els Ajuntaments de Girona Quart, Llambilles, Cassà de la Selva, Llagostera i Santa Cristina d'Aro (Romanyà de la Selva)

 
 

Performance 

A càrrec d' Ester Xargay i del col·lectiu Vibra

 

Dissabte  13 d'abril de 2019

11h Font de Panedes performance d'Ester Xargay

13h Cova d'en Daina performance del col·lectiu Vibra


En el marc de la programació de la segona edició del Festival Art i Gavarres, aquest proper dissabte 13 d'abril, a les 11, l'escriptora i videoartista Ester Xargay, serà a la Font de Panedes per oferir una performance.


Seguidament a les 13 h, el Col·lectiu Vibra oferirà la performance "Fils de pedra" al Dolmen de la Cova d'en Daina, situat a Romanyà de la Selva.

Ambdues activitats són de lliure accés. El punt de trobada serà al Restarurant Panedes a les 10:30 h.


Ester Xargay, escriu poesia i textos en relació a l'expansió de l'art: interdisciplinarietat, procediments i dissolució dels gèneres. Escriptora i videoartista, combina aquestes dues pràctiques amb recitals, exposicions i concerts en què col·labora amb músics i artistes. 

Ha realitzat, amb Carles Hac Mor, el DVD-ROM "Sextina al microscopi"(2002), i, amb Adolf Alcañiz, Carles Hac Mor el CD-Rom "Paraparèmies...", i, a BTV (Barcelona Televisió), documentals i videopoemes, un dels quals va rebre el Premi Espais a la Crítica d'Art. En poesia, ha obtingut el Premi Cadaqués a Rosa Leveroni 2018, amb el llibre Desintegrar-se


Vibra és un col·lectiu artístic internacional i multidisciplinaria de dones residents a l'Alt Empordà: Mònica Campdepadrós, Elena Casadevall, Juliette Murphy, Rosa Pascual, Esther Pi i Petra Vlasman.

Es va formar l'any 2013 amb l'objectiu de fer vibrar l'art de diferents artistes d'una manera conjunta, i en un primer moment, amb la idea de treballar el concepte de vibració en un sentit ampli i poètic.    

 
 

Performance 

A càrrec de Sabina Vilagut, Núria Iglesias, F. Sidera, Narcís Sancho i Torrent Pagès    

Diumenge 16 de juny de 201911h
Punt de trobada: Bòlit, Centre d'Art Contemporani, situat a la Plaça Pou Rodó 7-9, on s'iniciarà una petita ruta.    

 

Sabina Vilagut, Núria Iglesias, F. Sidera, Narcís Sancho i Torrent Pagès seran els encarregats de posar punt i final a les activitats paral·leles de la segona edició del Festival Art i Gavarres, que va iniciar-se el passat 6 d'abril i s'allargarà fins a 24 de juny.

 

La primera de les actuacions anirà a càrrec de Sabina Vilagut i Núria Iglesias, més coneguda com a Piròmana d'Argos, que oferiran una performance.

 

Seguidament a les 12:30 h, serà el torn dels artistes F. Sidera, Narcís Sancho i Torrent Pagès, que realitzaran una acció  vinculada a la instal·lació de Landart Templum de Torrent Pagès i Lluís Serrat a la Font d'en Pericot (Riu Galligants a l'alçada del Monestir de Sant Daniel).

 

L'acció posarà en relleu la riquesa sonora de les Gavarres, a partir de gravacions i enregistraments realitzats prèviament en diferents moments i indrets d'aquest entorn, amb la idea de fer presents múltiples realitats sonores que conviuen en aquest mateix espai geogràfic.

 

Aquesta darrera acció incideix especialment en com ens relacionem amb els sons i sorolls que escoltem arreu i proposa a través de la descontextualització fer evident l'univers sonor que ens ensenya a escoltar.

 

Sabina Vilagut

Sabina Vilagut (Barcelona, 1993), graduada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona al 2017, és una artista emergent que s'expressa a través del dibuix, l'escultura, la performance i l'escriptura de manera multidisciplinar

 

Núria Iglesias

Piròmana d'Argos és el nom rere el qual es troba Núria Iglesias Rodríguez, artista multidisciplinària nascuda l'any 86. El cos i el moviment són els eixos vertebradors del seu treball; per aquest motiu, la performance, és un dels àmbits on pot expressar de forma més directa aquesta pulsió. La seva obra es vincula al territori on es desenvolupa i a les persones que l'habiten o transiten.

 

Torrent Pagés

Llicenciat en Belles Arts, ha realitzat exposicions, instal·lacions i accions entre Espanya, Itàlia, Gran Bretanya i França. És fundador de l'associació Trànsit-Art de Barcelona i de l'Espai Blanc al Born de Barcelona i va ser director de l'Escola Municipal d'Art de Cassà de la Selva. Actualment i a partir del seu treball amb l'aigua, està creant inspirat en les transparències, jugant amb les subtileses dels líquids i desenvolupant la seva part més poètica tot vinculant ciència, art, natura i tecnologia.

 

Més informació www.artigavarres.cat

 

Inund'Art

 

Espills
Playmodes Studio

 

Bòlit_StNicolau

Divendres 31 de maig de 17h a 20h 

Dissabte 1 i diumenge 2 de juny d'11h a 14h i de 16h a 20h 

Entrada lliure

En col·laboració amb el Festival Inund'Art

 

 

Espills és una escultura dinàmica de llum sòlida.Construïda amb feixos de llum làser, escàners làser i miralls robotitzats, està inspirada en formacions cristal·lines. Un conjunt de figures geomètriques que suren a l'aire i que suggereixen, de manera abstracta, la transmutació de la matèria des del caos fins a l'ordre. La pols esdevé de cristall, sent erosionada i tornant a ser sorra.

 

Cada representació visual integra el seu propi disseny de so mitjançant algorismes de sonificació que transformen la llum en música, completant aquest paisatge alquímic.

 

Espills també és un exercici d'artesania digital. La majoria dels elements que componen el treball, tant de maquinari com de programari, han estat dissenyats i construïts per Playmodes: miralls robotitzats, eines de dibuix lumínic, mòduls làser, sintetitzadors d'àudio i mitjans escènics.

 

Playmodes és un estudi de recerca audiovisual. Un equip híbrid d'enginyers, músics i dissenyadors que treballa amb tecnologies pròpies per tal de donar vida a nous instruments visuals i sonors. Aquest luthierisme digital s'aplica a formats com la instal·lació immersiva, l'escenografia o el mapatge de video-projeccions, en un viatge fora del marc quadrat de les pantalles tradicionals.

 

www.playmodes.com

 

Tallers

 

Matèria moviment creatiu - Tallers d'art

 

Març, abril, maig i juny 2019

Monestir de Sant Daniel

 

15-17 de març // Isabel Banal, Recol·leccions

26-28 d'abril // America Sanchez, Clásico, moderno, tropical

24-26 maig // Joaquim Chancho, La pintura revisada i Un viatge per un camí sense destí ni retorn

28-30 de juny // Francesca Llopis, El cos escup i escampa

 

Els tallers d'art de Matèria moviment creatiu són tallers de cap de setmana que inclouen l'estada a l'hostatgeria del monestir de Sant Daniel i estan oberts al públic en general.

 

Les temàtiques són diverses i estan vinculades a la professió o pensament dels artistes que hi participen. Els tallers prioritzen la pràctica artística dels assistents i al debat que es genera al voltant d'aquesta experiència. Es posa l'èmfasi en el bagatge que rep el participant més que en l'obra concreta que hi realitza.

 

Els professionals que imparteixen els tallers exposen un element representatiu del seu treball a l'aparador del Bòlit de Pou Rodó. La primera en fer-ho és l'Isabel Banal que exposa locus amoenus, el treball realitzat en la seva residència a Itàlia i que s'inclou en les activitats del festival Art & Gavarres 2019.

 

El preu de la inscripció a cada taller és de 305 € per persona, 205 € corresponen a la matrícula i 100 € a l'estada en règim de pensió completa. Es dóna la benvinguda el divendres al vespre i es fa la cloenda el diumenge després de dinar.

 

Organitza: Matèria moviment creatiu

Amb el suport de: Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona i Monestir de Sant Daniel

 

Informació i reserves: materia@materiaedicions.nu o 687 559 447

 

 
 

Joaquim Chancho
La pintura revisada. Un viatge per un camí sense destí ni retorn

24-26 de maig

 

Joaquim Chancho proposa un taller teòric on explica les inquietuts professionals i en el que vol compartir experiències amb els assistents. L'artista fa un recorregut per la seva trajectòria i pel que ell descriu com «la necessitat de la pintura» i la convicció «de que encara hi ha esperances de trobar un altre ordre».

 

Joaquim Chancho (Riudoms, Tarragona, 1943). Ha estat un referent per a molts artistes, tant com a professor a la Facultat de Belles Arts de Barcelona com per la seva obra honesta i conseqüent.

 

La seva producció pictòrica ha estat caracteritzada per un treball subtil. Les seves obres de gran format proporcionen harmonia i equilibri, gràcies a la precisió de les seves composicions, d'acurada ordenació, amb un traç controlat però mai simètric ni matemàtic. Sedueix la senzillesa de l'obra aconseguida gràcies a la lentitud, al temps esmerçat en assolir una obra ben feta.

 

Parlarem de pintura: de com neix i com viu.

De revisions i revisitacions.

De dubtes i afirmacions.

En definitiva de la pintura com a mitjà de coneixement

 

Joaquim Chancho

 
 

America Sanchez
Clásico, moderno, tropical

26-28 d'abril

 

America Sanchez proposa un taller de dibuix, collage i fotomuntatge, tècniques que ha aplicat en la seva activitat artística i que ha utilitzat com a recursos gràfics en els seus cartells i publicacions.

 

America Sanchez ha estat professor de l'escola EINA de Barcelona. Amb més de 40 anys d'experiència en el camp de la il·lustració, la fotografia i el disseny gràfic, és Premi Nacional de Disseny 1992 i autor dels llibres Barcelona Gràfica, Tresors gràfics i el darrer, publicat per la Biblioteca Nacional de Catalunya, 202 cartells America Sanchez.

 

La seva obra ha estat exposada en la Biblioteca Nacional Francesa, a l'IVAM Centre Juli González, al Museu de Belles Arts de Houston i al Museu d'Art Modern de Nova York. El seu darrer treball és una proposta artística de petit format que mostra els dibuixos inèdits que ha realitzat a partir de la col·lecció d'art romànic del Museu Nacional d'Art de Catalunya.

 

Abans que l'escriptura, amb milions d'anys a l'esquena, tenim el dibuix. La pràctica mil·lenària de lectura de la icona dibuixada.


Encara que ho ignorem -i especialment si ho ignorem-, el dibuix ens instal·la en el principi dels temps, en el que és rupestre, en les primeres empremtes intencionals amb voluntat de missatge; en el moment en què cristal·litzava el mecanisme primari de la comunicació visual.


... el dibuix surt d'una mà humana; i això no és un pur «detall»: forma part essencial del missatge, al qual connota amb evidència d'una intenció expressiva, gestual. El dibuix i la fotografia d'un mateix arbre tenen menys en comú que un arbre i una vaca, ambdós dibuixats. La substitució de la tècnica modifica radicalment el missatge.

 

Norberto Chaves

 
 

Pregó del Dia Internacional de l'Art

Divendres 12 d'abril de 2019, 20.30h

Bòlit_PouRodó

A càrrec del poeta i assagista Vicenç Altaió


Taller: Això no és pas el que semblaCafè, filosofia i art

Dissabte 13 d'abril de 2019, 11h

Bòlit_ Pou Rodó

 

A càrrec de Punt de Fuga (Bàrbara Rodríguez i Eloi Garcia)

Què succeeix si en una mateixa activitat es tracta una idea filosòfica i acte seguit juguem literalment amb aquesta idea?

A partir de l'exposició Les imatges eco d'Isaki Lacuesta mobilitzarem el pensament filosòfic amb idees sobre la repetició i la diferència de Deleuze i el traslladarem cap a una proposta de joc creatiu inspirat en els poemes objectes de Joan Brossa, experimentant així noves formes d'apropar-nos a un mateix concepte.

Una activitat que començarà amb un cafè i seguirà amb la seqüència: observar, pensar,crear... revelar! 

Adreçada a públic adult. Inscripcions gratuïtes a info@bolit.cat o 972427627


Pre-estrena: Katartist

Dissabte 13 d'abril de 2019, 11h

Cinema Truffaut

 

"El deliri real i catàrtic de l'artista"

BSO Pulpopop

Catarsi en forma de monòleg: només un artista i una càmera. Un artista que va a la deriva. Atrapat en el deliri de la seva obra, buscarà infructuosament l'art total. Amb tot el que trobi pel camí intentarà crear un sòlid artefacte estètic, però el seu afany improvisador d'artista vingut a menys, li farà descobrir que l'única capaç de moure els seus anhels artístics és la decadència absoluta. Després de l'enterbolida visió fronterera que hi ha entre genialitat i bogeria, veurà com tota la seva obra s'ensorra.

 

Més informació

 

Presentació

 

Catàleg i vídeo de l'exposició "Diàlegs amb el misteri"

 

Divendres 22 de març de 2019

19h

Bòlit_PouRodó

Entrada lliure


Presentació del catàleg, de l'editorial Fragmenta, que recull l'exposició que El cercle de conversa va presentar al Refugi Antiaeri durant la tardor de 2018.

 

L'acte tindrà format de taula rodona amb els artistes Félix Atmetlla, Pep Aymerich, Jordi Esteban, Jordi Isern, Jordi Martoranno, Maria Mercader, Oriol Teixidor i Torrent Pagès.

 

L'exposició recollia la proposta d'un grup d'artistes plàstics que volien compartir l'espai dialogal en les cambres silents de l'interior de la terra, posant en relació fragments de l'obra de Raimon Panikkar, en els que relaciona art i espiritualitat, amb obres pròpies dels membres del cercle. 

 

Conversa

 

Les imatges del cos: desig, sexualitat i drets

Una conversa entre Catherine Millet i Albert Serra

 

Presenten, Àngel Quintana, Degà de la Facultat de Lletres, i Carme Sais, directora del Bòlit

Dijous 7 de febrer a les 19 h

EspaiCaixa Girona

(Poeta Marquina 10, Girona)

Entrada lliure

*La conversa serà en francès amb traducció simultània al català

 

Una col·laboració de la Càtedra d'Art i Cultura Contemporanis, el Departament d'Història de l'Art de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona i del Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona.

 

Serra i Millet proposen una conversa sobre el nostre cos, sobre les raons que el fan desitjable o no, sobre els enigmes del nostre desig... però també sobre les representacions que n'ha fet la història de l'art, cercant l'empatia de l'espectador, redefinint la noció d'intimitat i renovant el desafiament de la representació sexual explícita.

 

El cineasta Albert Serra es troba en aquest moment a punt de finalitzar dos projectes que tenen com a punt central la qüestió de les imatges i de la representació extrema de la sexualitat. A partir de textos provinents de la literatura llibertina del segle XVIII i de l'herència literària del marqués de Sade està confeccionant els treballs Personalien que s'inaugurarà al Centro de Arte Reina Sofía de Madrid el proper 27 de febrer i està donant forma al muntatge del seu llargmetratge, Liberté.

 

En el projecte Personalien, Serra ha comptat amb la col.laboració de la crítica i teòrica de l'art Catherine Millet, autora de la novel·la La vie sexuelle de Catherine M. L'escriptora i assagista és per Albert Serra un important referent en el treball de la reflexió sobre les imatges del desig i la sexualitat en el món contemporani.

 

Aprofitant, doncs, la col.laboració d'ambdós en el projecte expositiu, Serra i Millet parlaran de quina manera podem representar la sexualitat avui en dia, sobre els tabús que acompanyen la representació de la sexualtiat en el territori de l'art i sobre la complexitat de poder donar forma visual a la qüestió del desig. 

 

Catherine Millet  (Bois-Colombes, Hauts-de-Seine, França, 1948) és escriptora, comissaria d'exposicions i  crítica d'art francesa. És autora de nombroses obres i assaigs sobre el món de l'art, així com de la polèmica novel·la autobiogràfica La vida sexual de Catherine M., en la qual parla detingudament de les seves experiències sexuals i que ha venut més de 400.000 exemplars fins al dia d'avui.

 

És directora d'Art Press, el mensual de més prestigi sobre art contemporani i va ser comissària de la secció francesa de la Biennal de Sao Paulo el 1989, de la Biennal de París, Curadora d'Art del Museu d'Art Modern de París i comissària del pavelló francès a la Biennal de Venècia de 1995.

 

Ha rebut importants premis com el Premi Sade (2001), el Premi Maurice de novel·la romàntica (2009), el Premi La Coupole (2014) i el François Morellet (2016) pel seu compromís i els seus escrits en favor de l'art contemporani.

 

Albert Serra (Banyoles, 1975) és un director i productor de cinema poc convencional, amb una particular estètica i plantejaments cinematogràfics. És un habitual del Festival de Cannes, on sol presentar els seus treballs. Honor de cavalleria, de 2006, va ser considerada per la publicació "Cahiers du Cinéma" com una de les deu millors pel·lícules de l'any. Amb el seu segon llargmetratge El cant dels ocells (2008) va aconseguir el premi Gaudí i el 2013 va guanyar el Lleopard d'Or al Festival Internacional de Cinema de Locarno amb Història de la meva mort. La mort de Lluís XIV, interpretada per Jean-Pierre Léaud va ser presentada amb molt d'èxit a la Secció Oficial del Festival de Cannes 2016.

 

El Centre Pompidou de Paris, la Tate Modern i la Cinematek de Brusel·les li han dedicat mostres retrospectives i ha participat en esdeveniments artístics internacionals com la Documenta de Kassel o la Biennal de Venècia. El proper mes de febrer inaugurarà una gran videoinstal·lació al MNCARS.

 

Posseeix la seva pròpia productora, Andergraun Films, amb la que porta a terme els seus projectes artístics.

 

Presentació

 

Cucut

De Marc Fourquet

Publicació de les edicions Matèria moviment creatiu

Divendres 15 de febrer 2019 a les 19 h

Bòlit_PouRodó

Entrada lliure

 

Presentació de  la nova publicació de les edicions Matèria moviment creatiu.Es tracta d'un llibre amb pròleg d'Enric Casasses que recull una selecció de les obres que l'artista ceretà Marc Fourquet va exposar a Dieu, moviment creatiu l'estiu de 2017.


 

Marc Fourquet neix a Céret l'any 1953. El 1977 exposa per primera vegada al Primer Festival de Cultura Catalana al Bages.

 

L'any 1982 crea, amb l'artista Joan Calens, l'espai d'art Symptômes. Association pour la promotion des Arts Plastiques, dedicat a la promoció de joves creadors. L'associació va organitzar un seguit d'exposicions que, sota el nom genèric de «Casino», van itinerar per diferents centres: Fundació Miró, Barcelona, Galerie Medamothi, Montpeller, Fondation Nationale des Arts Graphiques et Plastiques, París.

 

El 1985 participa en la inauguració del Centre d'Art Contemporani Midi-Pyrénées. De l'any 1986 al 2006, implicat i fidel a la seva cultura, participa com a representat del seu territori en diferents exposicions. Exposa la seva obra a Roma, Milà, Mallorca, Barcelona, Girona, Lleida, Figueres, Andorra i a diverses ciutats franceses.

 

L'any 1992 realitza les obres Vallespir i Sant Ferriol com a homenatge al lligam de la seva ciutat amb l'art. Aquestes dues obres seran exposades en la inauguració de l'ampliació del Museu d'Art Modern de Céret.

 

Els anys 1996 i 1998 realitza les cobertes dels àlbums Tango de Rosselló i L'argot du bruit, de Pascal Comelade.

 

L'any 2000 participa en una exposició col∙lectiva al Pavelló de França a l'Exposició Universal de Hannover.

 

L'any 2009 la vila de Perpinyà ret un homenatge a la seva trajectòria i organitza una gran exposició al Couvent des Minimes, amb prop de 130 obres.

 

A partir del 2012, Matèria moviment creatiu exposa la seva obra en diferents espais.

 

Marc Fourquet s'enfronta al patrimoni cultural del Vallespir amb la voluntat de pertinença implícita en tot acte de reconeixement. Un amor que no proposa reinventar o revisionar aquest patrimoni, sinó tot al contrari: homenatjar-lo i donar-li continuïtat.

 

És per això que a la seva obra hi trobem el bestiari i els rastres cromàtics del romànic català, la fragmentació cubista que desemboca en el collage, els motius decoratius de la imatgeria popular, les fites de la natura, la simbologia dels aliments, dels mites i de les llegendes, la festa del cos... Motius expressats amb una exuberància barroca reflex de la seva llibertat creadora i del seu esperit indomable.

 

En l'edició d'aquest llibre detectem una part del seu procés de treball: veiem com l'esbós del natural que realitza d'una manera imparable sobre qualsevol suport i tècniques diverses, s'esberla, es fragmenta i es recompon per a explorar la singularitat del cos. Un cop més, la representació de l'imaginari a partir de la percepció sensible de la realitat. El dibuix com a mitjà per la descoberta íntima d'aquesta realitat. El fil que connecta amb el sentit dels dibuixos que la humanitat a fet durant milers d'anys.

 


 

Llibre de 56 pàgines amb sobrecoberta i faixa original de l'autor.

El pròleg és d'Enric Casasses i es reprodueixen 29 dels 150 originals exposats a Cadaqués l'estiu de 2017.

L'edició consta de 100 exemplars. Cada exemplar conté una reproducció d'un dels originals, plegat, signat i numerat de l'1 al 100.

 


 

Matèria moviment creatiu és un projecte cultural sense seu corporativa. Divulguem i compartim coneixements artístics a diferents espais i editem l'obra de creadors contemporanis.

 

Ens interessen els procesos creatius incipients i experimentats, anònims i reconeguts que aportin mirades optimistes i serenes de la realitat.

 

Matèria va començar la seva activitat la tardor de 2011. Hem organitzat exposicions temporals i periòdiques a diferents indrets de la geografia catalana: Granollers, Reus, Barcelona, Banyoles, l'Escala, Ceret, la Selva de Mar i Vic.

 

Del 2013 al 2017 hem tingut activitat continuada a Cadaqués on han germinat nous projectes artístics com el de l'edició i els tallers d'art que encetem aquest any i que realitzarem al monestir de Sant Daniel de Girona.

 

www.materiaedicions.nu

 

Projecció

 

Homenatge a Madeleine Spierer

El cosmos i la gruta

Projecció de l'entrevista amb l'artista

Organitza: Gresol Art

 

Dissabte 19 de gener de 2019

11h

Bòlit_PouRodó

(Plaça de Pou Rodó 7-9 de Girona)

Entrada lliure

 

Madeleine Spierer va nèixer a Trieste (Itàlia) l'any 1926. El 1939, la seva família es mudà a Ginebra (Suïssa). Des de la seva infantesa, practica el dibuix i la pintura. Els seus viatges freqüents a París des de 1945 la connecten amb el món de la pintura. Durant el transcurs de la seva vida viatja a Madrid, New York, Oslo, Països Baixos, Bèlgica, Alemanya. Passa llargues temporades a Londres y desprès a New York (2001-2001), i a San Salvador (El Salvador) (2004).

 

L'any 2014, sentint-se al llindar d'una creació de grans dimensions -y sense espai per a portar-la a terme a Ginebra -accepta, als 88 anys, una invitació que li estenen la seva neboda galerista Tzila Krugier i l'artista Gene Mann. Invitació de mudar-se a La Bisbal d'Empordà, on trobarà un espai que convé a la seva necessitat creadora. 

 

Madeleine va poder escollir Catalunya com la terra en la qual compartir la seva energia vital, reunint-hi l'obra diversa y abundant de la seva vida, al número 17 del Carrer Ample. A La Bisbal va crear la seva última gran obra: Présence, composada de: El cosmos i La gruta, dues instal·lacions que es poden visitar, prèvia cita, al número 6 del Carrer Pella i Forgas. El Cosmos està creat a partir d'una primera espiral que converteix l'obra sencera en aquesta forma, símbol universal de vida i moviment. Madeleine descobreix que l'arquitectura urbana de La Bisbal és una espiral i que l'espai en el qual ella crea és el seu centre, ja que se situa al costat de l'Església. 

 

Amb un llenguatge de color i dinàmica de ritmes, l'obra pictòrica de Madeleine Spierer tendeix a fer visible la relació entre la vida interior i el món exterior. « El meu treball consisteix en sempre experimentar la relació entre traç i superfície, ritme i color. Per això, utilitzo els materials al meu abast que millor responen amb gran precisió a la tensió pictòrica del drama que es desenvolupa. L'experiència de la superfície plana en la qual el color inventa espais, es veu violentada per les aportacions tridimensionals que intenten d'integrar-se a ella. La vibració física dels elements pictòrics és indispensable a l'expressió dramàtica d'aquesta relació. Si descric això és per donar compte conceptualment dels traços que deixen sobre la meva platja interior les informacions que m'arriben de mons diversos, sempre desconeguts i renovadors, i motiven el meu acte pictòric ».

 

*El vídeo és una producció del Bòlit, centre d'Art Contemporani. Girona i pertany al seu fons de documentació

 

 

Taller familiar

 

Taller infantil de serigrafia

A càrrec de Sebi Subirós
Organitzen: Associació de Veïns de Barri Vell i CoCu

4 de gener de 2019
Bòlit_Pou Rodó (Pl. Pou Rodó, 7-9 Girona)
De 10.30 a 13.30 h
Activitat gratuïta
Inscripcions a avbarrivell@gmail.com

 

Durant el taller s'ensenyarà als nens i nenes la tècnica de la serigrafia, a partir de la quals podran experimentar amb l'estampació serigràfica, la tampografia i el collage. Acompanyats de l'artista Sebi Subirós, de l'Associació Cultural Cocu, podran crear una targeta de Nadal amb una imatge a dos colors que els nens i nenes podran acabar escollint la tècnica que els agradi més. 

 

La durada de l'activitat és de 15 minuts per infant, aproximadament. L'edat recomanada és dels 5 als 12 anys. 

 

L'activitat ha estat organitzada des de l'Associació de Veïns i Veïnes del Barri Vell amb la col·laboració del Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona i l'Associació Cultural Cocu. 


Més informació