Bòlit Mentor. 2017/2018

Mentora: Núria Güell

Artistes/Centres: Clara Pelegrin i Iris Tarruella / Institut Josep Brugulat (Banyoles), Irma Marco / Institut Santiago Sobrequès (Girona) i  Alba Mayol / Institut Carles Rahola (Girona)

 

En aquesta edició els tres projectes es situen dins del món de les xarxes socials amb el propòsit d'obrir un ventall de qüestions sobre el model identitari, partint de la idea que el subjecte, l'individu, va més enllà de les identificacions  i categories que se'ns imposen com a imperatiu.    

 
 

Clara Pelegrin i Iris Taruella

Institut Josep Brugulat (Banyoles)

 

La contemporaneïtat que hem construït esta feta d'imatges, ens reconeixem gràcies a projeccions constants, imaginaris compartits que donem com a vàlids i els quals de manera inconscient ens porten a distincions, idees predeterminades i amb això, exclusions. Per aquests motius, creiem que ara més que mai, cal establir una consciencia col·lectiva respec­te el poder que tenen les imatges i els imaginaris que viatgen amb elles; no podem evitar-les però si les sabem llegir, relacionar novament i de-construir, el seu impacte perdrà força fins al punt, potser, de desaparèixer.

 

El projecte s'executa mitjançant l'acceptació de la hiperrealitat on estem inmersos. Partirem de l'anàlisi de la imatge del propi alumnat per poder desenvo­lupar una realitat, no objectiva, però si política i conscient de que es pot treballar en contra dels discursos homogenis, i millor encara, fer-ho col·lectivament.

 
 

Irma Marco

Institut Santiago Sobrequès (Girona)

 

El projecte PLAYBACK IDENTITIES planteja una necessitat de generar pensament crític en relació als models d'identitat actuals. Els tractarem des d'una perspectiva plural i col·lectiva, apropant-nos lúdicament a la construcció de les nostres identitats actuals (xarxes, avatars, memes...) i com aquestes es troben en gran part influïdes per l'existència de les noves tecnologies.

 

Treballarem principalment amb edició d'àudio i gravacions per elaborar àudio-fanzins. Hem escollit l'àudio-fanzin com a eina, pel seu vincle amb el collage sonor, que implica apropiacionisme i reelaboració de continguts ja existents, posant en qüestió el tema de l'autenticitat, amb la relació que això té amb la identitat. 

 
 

Alba Mayol

Institut  Carles Rahola (Girona)


El discurs antropocèntric del capital ha portat a una mercantilització de la identitat, on l'individu crea una marca pròpia a través de selfies, perfils en xarxes socials i l'ús de codis tancats per expressar i quantificar emocions. D'altra banda, la utilització de la denominada "crisi dels refugiats" a Europa reforça la polarització antagonista d'un "ells" i un "nosaltres" dins de la ideologia essencialista de l'estat-nació.

 

Construir un tòtem d'un/a mateix/a amb materials pobres per generar una auto-representació que trenqui el binarisme occidental societat-natura i permeti pensar una comunitat híbrida que posi en qüestió la retòrica dels discursos totalitaris.