Solatge

De l '11 de juny al 23 d'agost de 2015

Pere Bellés, Azahara Cerezo, Javier Chozas, David Crespo, Teresa Martín i Carmen Platero, Tomás Pizá, Elvira Santamaría i Brian Patterson, Andrés Senra, Andrés Siri i Jennis Li Cheng Tien. 

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar i Bòlit_StNicolau 

 
 

"De tant en tant, crec que he tingut èxit produint obres que actuen com a catalitzador. Però crec que les obres que no atreuen al gran públic deixen la seva empremta. Totes les produccions de la indústria de la consciència, independentment de si és volgut o no, influeixen en el clima social i, en conseqüència, en el clima polític."*

 

*Pierre Bourdieu /Hans Haacke. Free-exhange

 

Solatge és el pòsit que deixa un líquid, quan roman en repòs, al fons del receptacle que el conté, com la mare del vi o el marro del cafè.

 

El solatge d'aquesta exposició són les obres creades pels artistes que han fet una estada creativa en residència acollint-se a les convocatòries del programa Bòlit Residència Girona Creativa, al llarg del seu primer any d'existència. Com una primera sedimentació del programa, les obres dels artistes es contraposen les unes a les altres marcant les seves diferències, però també en alguns casos s'encadenen i articulen un caleidoscopi que ofereix una visió polièdrica sobre la nostra ciutat.

 

En el conjunt de l'exposició "Solatge", i en cadascuna de les obres que la configuren, s'hi veu la importància del procés de creació i del treball específic en el context on s'han concebut.

 

Set dels treballs suposen una mirada nova i suggerent sobre la ciutat de Girona fruit de la singular mirada d'artistes procedents d'indrets diversos del món sobre la ciutat de Girona: Andrés Senra (Madrid), Elvira Santamaría i Brian Patterson (Mèxic i Regne Unit), Teresa Martín i Carmen Platero (Vigo i Madrid) i Jennis Li Cheng Tien (Berlín). A través del treball d'aquests artistes coneguts racons del Barri Vell, com ara la Porta dels Apòstols de la catedral, els Banys Àrabs, el riu Onyar, la vall de Sant Daniel i la cisterna del Museu d'Història, prenen un nou caire i ens traslladen noves idees  o prenen nous significats.

 

A aquest grup d'artistes que han basat el seu treball en diversos indrets del Barri Vell de Girona, s'hi suma l'artista Andrés Siri, tot i que en aquest cas, l'artista ha fet l'estada creativa a la mateixa ciutat on resideix: Girona, explorant a través del parpelleig els efectes de la llum i l'ombra sobre l'arquitectura.

 
 
 

Altres artistes residents han trobat la font d'inspiració a la perifèria de la ciutat o a les rodalies de Girona,  com és el cas de Tomás Pizá que ha recorregut els paisatges més "de postal" de la Costa Brava i  David Crespo, que ha creat una obra que té els barris gironins de Sant Narcís i de Domeny com a rerefons.

 

En canvi, dos artistes gironins presenten treballs inèdits sobre Alaró (Mallorca) i  La Haia (Holanda) com a resultat de la beca de residència d'intercanvi del Bòlit amb aquestes localitats. Pere Bellés, ens porta d'Alaró un recull d'obres que rastregen el recorreguts derunning fets amb la participació de diversos corredors i recull l'experiència del coneixement d'un lloc nou. Per la seva part, Azahara Cerezo va tenir l'oportunitat d'investigar a La Haia el protagonista del seu projecte, un esportista espanyol que va triomfar patinant a Holanda als anys 70. Finalment, veurem com l'obra de Javier Chozas no es circumscriu a un marc territorial ja que, en el seu cas, el seu treball és la materialització física d'una reflexió.

 

Els artistes que participen en el projecte de residències ho fan a partir d'un programa que prèviament han presentat al Centre d'Art. El projecte és la seva hipòtesi de treball, però in situ, com si d'un treball de laboratori es tractés, els artistes investiguen, fan recerca, elaboren, confirmen, alteren, modifiquen o rebutgen la seva idea inicial. L'espai de residència esdevé el laboratori de creació i, la ciutat mateixa, l'objecte d'estudi o l'ambient que influeix en la recerca, com un cultiu  que propicia els processos de serendipia. És, en la confrontació de l'artista amb el nou ambient que l'acull, que s'estimula la creació i es motiva la recerca.

 

En l'artista resident  no hi ha una mirada neutra, ni vaga, ni flâneur. La seva és la mirada de l'investigador, de qui fa recerca, pausadament o fins a l'esgotament de les possibilitats que tenen al seu abast. Tal  com remarca Andrés Siri quan ens parla del procés de creació de la seva obra Parpelleig:  "Esgotar uns espais de la ciutat, redescobrir noves mirades, nous enfocaments. Destruir la relació amb el lloc, construir-ho novament. Apartar la imatge del seu contingut, explorar les virtuts, possibilitats i limitacions, assajar moviments, trobar zones intermèdies al blanc i negre, desdibuixar les ombres, detenir, accelerar o retrocedir en el temps. "

 

Per a un artista, disposar d'una motivació, d'un espai de creació, d'una nova ciutat per descobrir, són molts recursos en un temps en què el treball artístic es caracteritza per la precarietat de mitjans que tenen a l'abast. Facilitar el treball creatiu dels artistes és una de les principals funcions del centre d'art. El projecte de residències és un dels recursos que té el Bòlit per fomentar la recerca i la creació contemporània. L'aposta del centre d'art no és el treball amb l'obra material, la ja creada i exposada en un museu, sinó que és un treball que es fa en previsió, abans de  la creació de l'obra, per afavorir-ne la seva aparició. No hi ha medicament sense treball de laboratori i no hi ha obra d'art sense procés creatiu. Per això, en aquest projecte expositiu fem èmfasi en la importància del procés creatiu, i ensenyem un resultat final, si hi és, o un treball en procés, si s'escau. Promovent l'acte creatiu, posem el test i la llavor  perquè es cultivi una obra d'art. En el programa de residències no busquem que els artistes creïn obres espectaculars ni que ens entretinguin amb elles, busquen que creïn obres que deixen rastre i que es relacionin amb el context, és  dir, que prenguin significat i intenció, en el sentit que indicava Hans Haacke en les seves converses amb Bourdieu (*). Per això ens interessa resseguir el rastre que els artistes residents han deixat sobre el lloc de residència, però també l'empremta que aquest lloc ha deixat sobre els artistes. Solatge mutu.

 

Carme Sais

 
 
 

En paral·lel:

Les tres obres que integren el projecte "Aigües" de Carmen Platero i Teresa Martín Ezama es presentaràn dins del Festival FIMG (Festival Internacional de Mapping de Girona), del 30 de juliol al 2 d'agost, al Micvé del Museu d'Història dels Jueus, als Banys Àrabs i a la Plaça dels Lledoners.

 

Més endavant:

L'exposició  itinerarà al Casal Son Tugores d'Alaró (Mallorca) aquesta tardor gràcies a la col·laboració d'Addaya, Centre d'Art Contemporani i l'acollida de l'Ajuntament d'Alaró

 

Crèdits i agraïments:

Organització i comissariat: Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona

Hi col·labora: Addaya, Centre d'Art Contemporani d'Alaró (Mallorca).

 

El projecte  de residències del Bòlit ha comptat amb la col·laboració de:

Associació Gresol Art; Bloom-Centre 3D i Tecnologies Emergents; ETAC (Espai Transfronterer d'Art Contemporani); Festival Internacional de Mapping de Girona; La Bonne. Centre de Cultura de Dones Francesca Bonemaison; Lo Pati, Centre d'Art -Terres de l'Ebre; 1646; Nau Côclea, Centre de Creació Contemporània i Euroregió Pirineus-Mediterrània.

 

A més, els treballs de recerca dels artistes ha comptat amb la col·laboració de:

Associació Fang, Banys Àrabs-Consell Comarcal del Gironés, Espai Marfà, Hotel Ciutat de Girona, La Volta, Museu d'Història de Girona, Patronat Call de Girona - Museu d'Història dels Jueus, Miquel Pagès, Pintures Vich, S.A i de l'artista Enric Ansesa.

 
 

full-de-sala.pdf (937,84 KB)