HAMACA PROJECTA és una iniciativa de la plataforma Hamaca amb el suport del centre Arts Santa Mònica que té com a objectiu visibilitzar i donar a conèixer el treball més recent dels principals realitzadors/ores de la videocreació i del cinema experimental.

 

El cicle neix el 2010 a Barcelona i actualment es fa en tres centres de Catalunya: a Barcelona al centre Arts Santa Mònica, a Girona en col·laboració amb el Bòlit i a Amposta al Centre d'Art Lo Pati.

 

Les sessions compten amb la presència de l'artista en diàleg amb un convidat/ada especial per a cada sessió.

 

Més informació aquí

 
 

VIRGINIA GARCÍA DEL PINO

Dimarts 14 de juny a les 19.30h 

Museu del Cinema

Entrada lliure

Presentació i debat a càrrec de la directora, Ingrid Guardiola i Imma Merino

 

Projecció de Basilio Martín Patino. La décima carta (2014, 65').

El 1966, Basilio Martín Patino va escriure nou cartes a Berta. Gairebé cinquanta anys després, Virginia García del Pino intenta escriure'n la desena seguint la norma del mateix Patino "d'oblidar-se de tota perspectiva sobre el que s'ha de fer". Una carta compartida entre ella i Basilio Martín Patino, el retrat d'una identitat en fuga que indaga què queda d'aquell estudiant rebel que escrivia a Berta el 1966 després d'una brillant trajectòria com a cineasta.

 

 

Virginia García del Pino

Barcelona, 1966

Forma part del "nou cinema d'autor espanyol". Compagina la seva carrera com a directora amb la docència en el Màster en Teoria i Pràctica del Documental Creatiu de la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva obra ha tingut un ampli recorregut en festivals, museus i centre d'art contemporani. El 2008 va rebre diversos premis per Lo que tú dices que soy. Mi hermana y yo (2009), que va participar al Punto de Vista i al FID Marseille i es va mostrar a l'Antohology Film Archives de Nova York dins el programa Spanish Non-Fiction Cinema. El seu primer llargmetratge, El jurado (2012) va formar part de la secció oficial del FID Marseille, FIC Valdivia i Punto de Vista. La seva última pel·lícula, La décima carta, s'ha estrenat al Festival de Sant Sebastià, ha estat nominada als premis José María Forqué i ha format part de la mostra "Espacio femenino". El Festival Márgenes i l'Alternativa van presentar retrospectives de la seva obra el 2013 i en el festival Cineuropa el 2014.

 
 

LOIS PATIÑO

Dijous 19 de maig, 18.00 h

Cinema Truffaut

Entrada lliure

Presentació i debat a càrrec Lois Patiño i Ramon Girona, del Col·lectiu de Crítics de Girona

 

La Costa da Morte (2013, 81') és una regió de Galícia que va ser considerada la fi del món durant l'Imperi romà. El seu dramàtic nom prové dels nombrosos naufragis que s'han produït al llarg de la història en aquesta zona de roques, boires i temporals. Travessem aquesta terra observant les persones que l'habiten: pescadors, mariscadors, llenyataires... són testimonis del treball que fan, que els porta a mantenir, a la vegada, una relació íntima i una batalla amb la immensitat de l'entorn natural. El vent, la pedra, el mar i el foc són personatges en aquesta pel·lícula i a través d'ells ens apropem al misteri que suposa el paisatge, entès com una unitat juntament amb l'home, la història i el mite.

 

Lois Patiño

Vigo, 1983

Artista de gran recorregut internacional, els seus vídeos i instal·lacions s'han pogut veure en centres com el de Sant Martín a Buenos Aires, al Konstnarshuset d'Estocolm o a la galeria Copperfield de Londres. Ha presentat el seu treball al New York Festival, al Flaherty Seminar (Colgate University), a BAFICI (Argentina) o al Festival de Cali (Colòmbia). Patiño va rebre el 2013 el premi al millor director emergent al Festival de Locarno amb Costa da Morte. El seu primer llargmetratge va rebre fins a 15 premis més en festivals com Jeonju IFF (Corea del Sud), FICUNAM (Mèxic DF), Festival dei Popoli (Itàlia), Valdivia IFF (Xile) o Festival Europeo de Sevilla.

 
 

JAVIER CODESAL

Dimarts 12 d'abril, 19.30 h

Museu del Cinema

Entrada lliure

Presentació i debat a càrrec de Javier Codesal i Juan Canela, comissari independent i crític.

 

Javier Codesal ens presenta la seva particular visió sobre el dol a partir de tres treballs de 2010 a 2014:

 

Canción (2010, 22´33")

Una mare colombiana relata la mort del seu fill ocorreguda arran de l'explosió d'una granada mentre el nen jugava amb dos amics en una instal·lació militar. El relat de la mare s'instal·la com un acte de resistència i identitat i la més que probable repetició fa semblar un cant. Encara que la mort s'apoderi per moments, la vida sap venjar allò que la nega, obcecada, radiant.

 

Joropo (2010, 2´25")

El cos mort exposat a la mirada durant el dol. Aquesta exposició connecta amb la naturalesa comuna de les imatges, mentals o fotogràfiques, en tant que gerents d'absències. Allò familiar i allò extraordinari, en una vida de dificultat i silenci, salten per damunt de la seva funció de monument per buscar certa viabilitat en la repetició del clic fotogràfic i la sincronització a un so palpitant.

 

Retrato de Francisco del Río (2014, 35´02")

Algunes escenes quotidianes de la vida d'una persona, ancorades en l'observació del rostre a partir d'una disposició excepcionalment oberta per part del retratat. Deixar-se mirar al llarg de tantes preses, en moments de naturalesa radicalment íntima i això, per l'escàs temps restant molt més que per tractar-se d'això o d'allò, indica un desig de sostenir el llaç del llenguatge i de la vida inclús en l'extrem on tot això semblaria insostenible.

 

Javier Codesal

Sabiñánigo, Osca, 1958

Javier Codesal és artista visual i poeta. Els seus projectes incorporen vídeos, fotografies, dibuixos i textos. El MUSAC va mostrar el 2015 una antologia de la seva obra titulada Ponte el cuerpo, el 2009 La Virreina Centre de la Imatge li va dedicar una altra retrospectiva sota el títol Dins i fora de nosaltres i el 2014 va inaugurar l'espai El Gran Vidre del MACBA amb la instal·lació Los pies que faltan. Ha publicat tres llibres de poesia i un assaig sobre la seva obra cinematogràfica.