"Fotollibres. Aquí i ara"

Del 12 de febrer al 24 d'abril de 2016

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar i Bòlit_StNicolau

Ricardo Cases, Cristina De Middel, Oscar Monzón, Aleix Plademunt, Simona Rota, Txema Salvans, Carlos Spottorno i Antonio M. Xoubanova. Fotollibres de: Laia Abril, Toni Amengual, Israel Ariño, Rafael Arocha, Nicolás Combarro, Salvi Danés, Alberto Feijóo, Paco Gómez, David Hornillos, David Jiménez, Alberto Lizaralde, Ignasi López, Miren Pastor, Maíra Soares, Juan Valbuena, Juan Diego Valera i Fosi Vegue

 
 

La Fundació Foto Colectania i la Fundació Banc Sabadell presenten l'exposició «Fotollibres. Aquí i ara» amb l'objectiu d'apropar al públic el fenomen recent dels fotollibres i mostrar el canvi de paradigma que ha representat en la fotografia d'autor al nostre país. Actualment, el fotollibre s'ha convertit en la millor eina de difusió per a tota aquesta nova generació de fotògrafs. Alhora, ha obert un nou camp on experimentar nous llenguatges i processos de treball que han rebut els reconeixements internacionals més importants. L'exposició consta d'una selecció de vuit treballs presentats a la paret al costat dels seus llibres i una vintena de fotollibres més que pretenen ser un reflex de la varietat tant de gèneres fotogràfics com de col·lectius, dissenyadors, editorials i autors que protagonitzen aquest auge.

 

«Fotollibres. Aquí i ara» reuneix treballs fotogràfics recents de Ricardo Cases, Cristina De Middel, Óscar Monzón, Aleix Plademunt, Simona Rota, Txema Salvans, Carlos Spottorno i Antonio M. Xoubanova.

 

La salut immillorable de què gaudeix el fotollibre es nodreix de l'excitació contagiosa que hi ha actualment en l'escenari de la fotografia contemporània i que pot certificar l'aparició creixent de festivals, publicacions, exposicions, col·leccionistes, premis, fires i photobook clubs especialitzats. A més, recentment han aparegut revisions minucioses de la història de la fotografia des del prisma del fotollibre que, a banda de revalorar-lo, han contribuït a oferir un nou relat historiogràfic del mitjà. Finalment, el fet que els diferents processos d'edició s'hagin simplificat i abaratit, sumat a les millores en els acabats de la impressió digital i l'aparició de la venda sota demanda i en línia, han disparat el nombre de publicacions autoeditades.

 

En el cas del nostre país, ens trobem amb tot un grup de fotògrafs que han sabut aprofitar aquests factors per fer un gran pas endavant, i assolir amb els seus fotollibres reconeixements importants, premis múltiples i aparicions en publicacions internacionals de referència. Potser el cas més conegut és el de Cristina De Middel, que el mateix Martin Parr destaca en el text introductori del seu volum 3 de The Photobook: A History aparegut no fa gaire. Hi explica que The Afronauts, un llibre que va sortir a començaments del 2012, es va convertir a finals d'aquell mateix any en un objecte de col·leccionista: «un sol llibre per llançar tota una carrera», indica, ja que l'autora s'ha convertit ràpidament en un referent de la fotografia contemporània internacional. 

 

A aquest cas l'han seguit altres fotollibres espanyols que han rebut els premis internacionals més prestigiosos del sector: Karma d'Óscar Monzón va rebre el premi Paris Photo-Aperture Foundation First Photobook Award el 2013 en la seva primera convocatòria, i The Pigs de Carlos Spottorno va ser el fotollibre guanyador del Photobook Festival de Kassel del 2013. Paral·lelament, es pot constatar també l'aposta dels editors internacionals per la nova generació d'autors espanyols. En l'exposició de Foto Colectania es presenten els llibres Casa de Camp d'Antonio M. Xoubanova i Almost There d'Aleix Plademunt, que han estat editats per MACK, considerada una de les editorials més prestigioses del moment.

 

Jon Uriarte, expert en la matèria del fotollibre, que ha participat estretament en el projecte expositiu presentat a Foto Colectania, assenyala que en el cas del nostre país, «aquesta nova generació d'autors han trobat en el fotollibre un nou espai en el qual experimentar amb llibertat absoluta i l'oportunitat de crear una nova identitat en total consonància amb altres moviments de la fotografia global. Per a aquests fotògrafs, el fotollibre es mostra com una necessitat vital, no només per assentar una possible indústria fotogràfica de qualitat al nostre país sinó com una forma d'incentivar i reivindicar l'interès per la fotografia en tota la societat, a més de fer que es conegui».

 

L'exposició complementa els vuit treballs seleccionats que tenen obra exposada a la paret amb 17 fotollibres més que mostren la riquesa de propostes i llenguatges que conviuen actualment al nostre país. D'alguna manera, tots aquests contenen el que el fotògraf John Gossage ha definit com un bon fotollibre: «Primer, ha de contenir un bon treball; segon, ha d'aconseguir que aquest treball funcioni com un món en si mateix; tercer, ha de tenir un disseny que complementi el tema tractat, i, finalment, el contingut ha de potenciar l'interès continu en qui el mira»