Ai.1

Presentació del Bòlit

10/10/08 19:00.
Girona

Conferència inaugural.  

 

Demarcació de Girona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, Plaça Catedral, 8. 17004

www.coac.net/Girona

Ponents: Santiago Cirugeda, Michelle Teran, Jordi Mitjà, Derivart i Lamosca

Presentació: Rosa Pera

Webs de referència:
www.recetasurbanas.net
www.jordimitja.com
www.ubermatic.org/misha
www.lamosca.com

 
 

Ai.2

Revista en línia Adeumateria

18/10/08 12:00.
Cinema Truffaut

Presentació.  

 

Nova revista digital, feta des de Girona, que s'afegeix a l'aventura iniciada pel lloc web www.igac.org amb l'objectiu de complementar-lo amb la reflexió teòrica i l'anàlisi de temes recurrents per a l'art contemporani.
En aquest sentit, si l'IGAC va néixer "amb la voluntat de posar a disposició dels artistes d'art contemporani una eina necessària per desenvolupar el seu treball, establir contactes, presentar la seva obra... utilitzant els nous mitjans de comunicació i les noves maneres de difusió", Adeumateria neix com a plataforma d'idees independent i oberta a tot tipus de reflexió que tingui com a epicentre la cultura actual.
Adeumateria, en darrera instància, pot ser definida com a revista digital multilingüe amb base catalana, plural però crítica, centrada especialment en la cultura visual contemporània. El primer número d'Adeumateria (junt i sense accents) centrarà els seus continguts al voltant de dos grans temes: el centres d'art contemporani i la fi de la polaroid com a suport fotogràfic.

www.adeumateria.cat

 
 
 

Més informació:

adeumateria.pdf (104,13 KB)

 

Ai.3

Centres d'art Contemporani: pràctiques i discursos

18/10/08 19:00.
Olot

Conferència i taula rodona.  

 

Dins el Giroscopi Cultural. L’Hospici. C/ Hospici, 8. Olot

S'abordarà el tema de la generació de discurs a través de la programació i gestió d'un centre d'art contemporani. Quins són els factors que es tenen en compte a l'hora d'articular-lo? Quins són objectius a assolir? Sota quins paràmetres cal fonamentar un centre d'art del segle XXI?

Ponents:

NEKANÉ ARAMBURU


Gestora cultural i comissària independent. És historiadora de l'Art i Màster en Museologia. Cofundadora i directora de "Trasforma Espacio", empresa de gestió cultural especialitzada en exposicions i museologia (1992 - 2003). Fundadora de la Red Arte. Espacios y colectivos españoles" (1994 -1997). Ha esta comissària d'exposicions i ha impartit cursos i conferències en centres privats, universitats i fòrums nacionals i internacionals i col·labora en catàlegs i publicacions d'art i cultura contemporània (La Friche de Mai. Marsella. França, "Pautas y contrastes". MNCARS, "Público y privado en la gestión cultural". Xabide, "Resonancias". Museo de la Ilustración y Modernidad. València, "Certidumbres y espejismos en la ciudad como museo" ), o mostres com "Otras resonancias" (Buenos Aires, 2006), "Todo cuanto amé formaba parte de ti" (Damasco y Dublin, 2007), entre d'altres.
És, des de fa anys, responsable i programadora d'Espacio Ciudad, centro de arquitectura y urbanismo para la ciudad contemporanea del Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz i continua dirigint projectes relacionats amb la creació contemporània.
Acaba de publicar el llibre ¿Un lugar bajo el sol? Los espacios para las prácticas creativas actuales. Revisión y análisis, editat pel Centro Cultural de España a Buenos Aires/ Ministerio de Asuntos Exteriores, on aborda des de diversos fronts la configuració arquitectònica que haurien de tenir els centres culturals del segle XXI i la necessitat o no d'un espai físic real davant la proliferació de les pràctiques artístiques nòmades i virtuals.

 

YOLANDA ROMERO


Llicenciada en Història de l'Art per la Universitat de Granada. Entre el 1988 i el 1998 fou assessora d'exposicions i patrimoni artístic de la Diputació de Granada, i va assumir la programació d'exposicions del Palacio de los Condes de Gabia i les adquisicions de la col·lecció. Des del 1999 és directora del Centro José Guerrero de Granada, del qual va ser la responsable de la redacció del projecte museològic, la supervisió de les obres d'adequació de l'edifici Patria (seu del Centre), de la gestió del llegat fundacional i de la programació d'exposicions i activitats des de la seva inauguració fins a l'actualitat. Membre, des del 2001, de l'equip directiu que desenvolupa el projecte anual Arte y Pensamiento de la Universidad Internacional de Andalucía (UNIA). Des del 2005 és la presidenta de l'Asociación de Directores de Arte Contemporáneo de España (ADACE). Ha estat la comissària de diverses exposicions, com José Guerrero, Manuel Rivera, Soledad Sevilla, Pablo Palazuelo, Helen Levitt, Ferrán García Sevilla, Francesc Torres, Richard Misrach, Narelle Jubelin, Richard Avedon, Judith Barry, Muntadas, o Desacuerdos.

Moderadors: Eudald Camps (director de la revista Adeumateria, comissari independent i crític d'art) i Rosa Pera (directora de Bòlit. Centre d'Art Contemporani. Girona)

 

www.casadecultura.org/Giroscopi/2008

 
 

Ai.4

Casas Tristes. Derivart

Projecte de Recerca.  

 

En el marc de la presentació del seu projecte Casas Tristes al Dadespai, el col·lectiu Derivart desenvoluparà la versió Cases Tristes. Girona, un mapa en línia dels habitatges desocupats a la ciutat, a partir de diverses "batudes" que faran en el transcurs de l'exposició "En construcció. Receptes des de la carència, la ubiqüitat i l'excés" i que estarà actiu al web de Bòlit.

 

www.derivart.info

 
 

Ai.5

Cinema Diógenes. Jordi Mitjà

Cicle de pel·lícules.  

 

Un cicle de pel·lícules proposat per Jordi Mitjà en relació amb la seva obra Espai Diògenes, instal·lació realitzada específicament per a l'exposició "En construcció. Receptes des de la carència, la ubiqüitat i l'excés"

Lloc: Cinema Truffaut.
2, 9, 16 i 23 de desembre, 20 h

Aquest cicle ha estat formulat entorn de la desmesura amb quatre pel·lícules del gènere documental, on els directors es valen tant d'entrevistes com d'arxius recuperats. Sense un fil conductor aparent, aquests relats ens mostren històries sobre l'acumulació, els trastorns de personalitat, l'aïllament i la dicotomia art-vida. Podem veure el document d'un director obsessionat que durant dos anys intenta fer un retrat fidedigne a la ciutat d'Amsterdam. A dos nois que es tanquen en uns baixos durant tres anys per generar un món paral·lel, que amb el temps esdevé un espectacle de marionetes. A un personatge genial que es dedica des de jove a enregistrar la seva vida amb cintes de casset i súper 8, i es converteix en músic de culte conegut arreu del món. I a una dona sordmuda amb síndrome de Down que després de passar 36 anys tancada en una institució es fa escultora.

 
 
 

02/12/2008 20:00
Pel·licula.
¿Qué tienes debajo del sombrero?
2007 74 min. Espanya
Gènere: Documental.
Director: Lola Barrera - Iñaki Peñafiel
Guió: Lola Barrera - Iñaki Peñafiel
Música: Pascal Gaigne
Repartiment: Judith Scout
Productora: Alicia Produce

Sinopsi: Pel·lícula documental que explica la vida de Judith Scott, una escultora nord-americana de 62 anys, a qui arriba el reconeixement internacional després de viure 36 anys en una institució psiquiàtrica. Judith té síndrome de Down i és sordmuda. La seva història, explicada a través de la seva germana bessona, Joyce, sense discapacitat, és el detonant d'una pel·lícula que descobreix altres personatges que, com Judith, busquen expressar-se a través de l'art. La cinta és una reflexió sobre l'aïllament que pot provocar una discapacitat i de com, a través de l'art, s'aconsegueix restaurar la comunicació.

Lloc: Cinema Truffaut

 
 

09/12/2008 20:00
Pel·licula. The Devil and Daniel Johnston

2005. 110 min. USA.
Gènere: documental
Direcció i guió: Jeff Feuerzeig
Música: Daniel Johnston
Fotografia: Fortunato Procopio
Repartiment: Louis Black, Bill Johnston, Daniel Johnston, Mabel Johnston, Jeff Tartakov, Kathy McCarty, Gibby haines, Jad Fair, David Fair, Matt Groening
Producció: Henry S. Rosenthal
Muntatge: Tyler Hubby
Direcció artística: Jill McGraw
Productora: Sony Pictures Classics / Complex Corporation
Web oficial: http://www.sonyclassics.com/devilanddaniel/aboutthefilm.html

Sinopsi: Documental que descobreix la fascinant i terrible història del cantautor nord-americà Daniel Johnston. Un geni, compositor, cantant i artista maniacodepressiu a qui les drogues i la malaltia mental porten a imaginàries trobades amb el diable. Des de molt petit, Daniel va mostrar trets de la seva genialitat i creativitat artística a través dels seus còmics i gravacions en súper 8. El film segueix el personatge i mostra també com es transforma en objecte de culte, amb el suport de les gravacions del mateix Daniel Johnston.

 
 

16/12/2008 20:00
Pel·licula.
Hermanos Oligor

2007. 85 min. Espanya
Gènere: documental
Direcció: Joan López Lloret
Guió: Amanda Baqué - Joan Lopez Lloret
Música: Rodolfo Venegas - Jairo Cataño
Fotografia: Joan López Lloret
Productora: Frame Zero / Karma Films
Web Oficial: http://karmafilms.es/hermanosoligor/default.html

Sinopsi: Els germans Oligor són dos joves que es van tancar en un soterrani durant tres anys per tal de crear un món de marionetes i artefactes mecànics a través d'objectes reciclats. Sense cap experiència anterior entraren en un procés de creació en el qual donen vida a una petita i fràgil història d'amor barrejant la realitat i la ficció. L'obra es denomina Les tribulacions de Virginia, i el director les acompanya per Barcelona, València i Berlín recollint opinions del públic i mostrant les seves reaccions durant la representació. El documental dóna testimoniatge del procés de creació: construir artefactes per a explicar i per a explicar-se. L'espectacle que ens proposen els germans Oligor és més que un joc, és un joc de miralls en el qual donar vida als objectes consisteix a embastar històries.

 
 

23/12/2008 20:00
Pel·licula.
Amsterdam Global Village

1996. 229 min. Holanda
Gènere: documental
Director: Johan van der Keuken
Operadora de so: Noshka van der Lely
Repartiment: Julika Marijn Johan van der Keuken François Albéra Pierre Olivier Bardet Mieke Bernink Werner Dütsch Robert Daudelin

Sinopsi: En aquesta epopeia de quasi quatre hores, el documentalista holandès més famós fa un retrat de la seva ciutat, Amsterdam, i de la seva gent. A través d'aquest viatge laberíntic, la càmera de Johan van der Keuken es passeja pels canals, els carrers, els parcs... Durant aquesta volta al món a la seva pròpia ciutat, es troba amb gent de totes les edats, provinents de tot arreu. L'espectador segueix Khalid, el protagonista de la pel·lícula, un jove missatger que fa el seu recorregut per tota la ciutat lliurant el seu preciós carregament de pel·lícules i fotografies. Johan van der Keuken retorna als orígens remots de certes trobades, en seguir l'home de negocis txetxè Borz-Ali a una Grozni en guerra; o acompanyant Roberto al seu poble natal de Bolívia quan va a visitar la seva mare, que el creia mort. La càmera segueix una dona jueva i el seu fill que retornen a la casa en la qual es van retrobar al final de la guerra, després de tres dolorosos anys de separació. Aquesta pel·lícula és també un viatge al cor de la música: la DJ 100% Isis i la seva música house, un enterrament ghanès, el director d'orquestra Riccardo Chailly en el Concertgebouw. Johan van der Keuken construeix així un patchwork apassionant vers algunes qüestions capitals de finals del segle XX.

 

Ai.6

Project for a City. Michelle Teran

Del 10/10/08 al 22/11/08.

Taller. Taller: del 10 al 15 d'octubre i del 18 al 22 de novembre, al Niu
Intervenció urbana: 22 de novembre, 20 h, a les vores del riu Onyar
Amb la col·laboració d'Eudald Camps i Jordi Dorca

 

 

«M’imagino un bloc de pisos parisenc del que se n’hagués retirat la façana —quelcom com el teulat que s’aixeca a Le Diable boiteux o com aquella escena amb el joc del go a La història de Genji—, de manera que totes les cambres de la part davantera, des del terra fins a l’àtic, es poguessin veure simultàniament i a l’instant.

»[...] El sol inventari —i mai podria ser exhaustiu— dels mobles i les accions que es posarien al descobert produeix vertader vertigen.»
Georges Perec, Species of Spaces and Other Pieces

L’any 1978, Georges Perec va publicar la seva obra La vie, mode d’emploi. En aquesta novel·la de més de sis-centes pàgines, l’autor descriu les habitacions d’un bloc de pisos i les activitats que s’hi desenvolupen en el seu interior, com si la façana s’hagués esfumat sobtadament i ens permetés veure el que s’hi amaga darrera. En les seves descripcions de persones i espais, els objectes tenen una presència real, les habitacions expliquen històries i les accions quotidianes es converteixen en autèntiques representacions teatrals. Dins de la història del precinema, l’aparició progressiva de nous mitjans amb els quals veure el món donà peu, amb el temps, a la creació de diferents experiències per a explorar-lo i representar-lo. El 1290, Arnaldo de Villanueva va utilitzar la càmera obscura per a presentar «espectacles en moviment» o «de cinema». Els espectadors s’acomodaven dins una cambra a les fosques i els actors representaven una escena a l’exterior; la imatge de la representació es projectava llavors sobre la paret interior. L’interès per reflectir la vida quotidiana s’ha mantingut fins a l’actualitat a través dels retrats del jo que omplen Flickr, YouTube o Facebook i en les moltes formes que associen el món en línia amb l’esfera privada i amb l’espai urbà.

 



Project for a City és una proposta que consisteix en il·luminar els interiors i els actes quotidians del dia a dia a Girona. El 22 de novembre, Michelle Teran, en col·laboració amb Bòlit. Centre d’Art Contemporani. Girona, el Museu del Cinema i els ciutadans de Girona, es proposa mobilitzar la ciutat per una nit. Durant una intervenció de dues hores a l’aire lliure, i coincidint amb la Festa del Club d’Actors, es projectarà sobre les parets de les façanes que flanquegen el riu Onyar un arxiu de vídeo amb vistes d’interiors gironins creat pels propis habitants de la ciutat. Girona es convertirà així en pantalla i, al mateix temps, en font temàtica d’un singular cinema a l’aire lliure. Com si, de sobte, desapareguessin una part de les façanes, els espectadors podran contemplar els diferents espais interiors que aquestes amaguen i les activitats quotidianes que s’hi desenvolupen. La superposició dels interiors a les superfícies exteriors planteja una forma diferent de mirar la ciutat, una nova perspectiva que ratlla allò imaginari.



Per tal de preparar la intervenció, Michelle Teran, juntament amb Bòlit. Centre d’Art Contemporani. Girona, el conviden a participar en un taller per a produir el material videogràfic que s’utilitzarà en l’activitat del mes de novembre. Les imatges es poden enregistrar amb qualsevol tipus de mitjà: mòbils proveïts de càmera, càmeres fotogràfiques digitals, videocàmeres domèstiques, utilitzant material fílmic antic, càmeres de videovigilància, etc. En el marc del taller, s’oferirà als interessats una introducció al projecte, algunes directrius generals


........................................


Per participar en el taller és necessària la inscripció (places limitades).
Cal presentar un escrit explicant motivacions i expectatives, i una breu presentació de l’aspirant. Preu del taller: 15 €.
Els participants aportaran l’equip d’enregistrament que vulguin utilitzar i el seu ordinador en cas de tenir-ne.

 

Informació i Inscripcions:
BÒLIT. Centre d'Art Contemporani. Girona.
Oficines: Pujada de la Mercè, 12. 2n. pis. Girona. web@bolit.cat. Tel. 972 223305

En col·laboració amb el Museu del Cinema de Girona

 
 

Ai.7

Project for a City: Girona

22/11/08 20:00.
A les vores del riu Onyar

Intervenció urbana.  

 

Michelle Teran, en col·laboració amb Bòlit. Centre d'Art Contemporani. Girona, el Museu del Cinema i els ciutadans de Girona, es van proposar mobilitzar la ciutat per una nit. Durant una intervenció de dues hores a l'aire lliure, i coincidint amb la Festa del Club d'Actors, es va projectar sobre les parets de les façanes que flanquegen el riu Onyar un arxiu de vídeo amb vistes d'interiors gironins creat per artistes com Quico Estivill, Hanafi El-Kadaoui, Thais Roig, Shelley Hill, Carlus Camps i Ana Lacaze.

 

També es va fer una projecció en directe des de la cuina del Restaurant Boira sobre la façana de l'edifici on està ubicat el restaurant. Girona es convertirà així en pantalla i, al mateix temps, en font temàtica d'un singular cinema a l'aire lliure. Com si, de sobte, desapareguessin una part de les façanes, els espectadors podran contemplar els diferents espais interiors que aquestes amaguen i les activitats quotidianes que s'hi desenvolupen. La superposició dels interiors a les superfícies exteriors planteja una forma diferent de mirar la ciutat, una nova perspectiva que ratlla allò imaginari.


Video de Project for a city: Girona

Imatges de Project for a city: Girona

http://www.youtube.com/user/BolitGirona

Institute of Network Cultures